Molekylær gastronomi

Formålet var at gå naturvidenskabeligt til værks i køkkenet og sætte spørgsmålstegn ved traditionelle måder at tilberede maden på.
Tidligt var vi klar over, at projektet var både dyrt og tidskrævende, hvis eleverne udelukkende skulle eksperimentere sig gennem forberedelserne. Vi indledte derfor projektet allerede i uge 36, hvor de med mesterlæretanken lærte at benytte en vacuumpakker , sousvide samt at lave sfærer med algin og calciumbade.
Eleverne undersøgte derefter:
– hvad vacuum er og hvad denne indpakning under tilberedning gør ved madens konsistens.
– hvordan en sousvide virker og hvad forskellige temperaturintervaller gør ved kød.
– hvor agin kommer fra og hvordan det kan gelétere.
– vands hårdhed i vand fra hanen (Greve) samt kildevand og demineraliserede vand, for at blive klogere på vigtigheden af kontrol med calciummængder ved fremstilling af sfærer.

Herefter formulerede de forslag til forsøg med kontrollerede variable. Det blev til:
– fisk (laksestykker) sammenlignet med kylling (filetstykker) i sousvide.
– kylling stegt på pande sammenlignet med sousvide.
– kogt kylling i vand sammenlignet med samme i sousvide.
– kylling i sousvide med og uden røg (med røgpistol).
– kylling i sousvide med og uden overfladebehandling ( svitset med blæselampe).

Og eleverne arbejdede med algin – vejede det nøje af og tjekkede ifht vandets hårdhed. Derefter blev der eksperimenteret med sfærer af:
– ærtepure
– appelsinjuice
– blendede jordbær med lidt sukker
– lakrids
– tomatpure

Eleverne lavede falske “spejlæg”, hvor legeret fløde blev stivnet med agar, hvorefter “blommer” af appelsinjuice i algin blev lagt ovenpå. Sammen med jordbærpuré lignede det et spejlæg med ketchup.
Arme riddere under “spejlægget” fuldendte en sød dessert…

I uge 38 skulle elevernes egne ideer afprøves, generalprøve på klassekammerater og forberedelserne til uge 39 var i fuld gang.
Eleverne fandt på flere ting. Bl.a at lave pan-cakeart med diverse blandinger af pandekagedej. Dette erstattede vores idé om brug af sifonflasker.

I samarbejde med Greve bibliotek sendte vi også denne pressemeddelelse ud – i uge 38:

Så kom den store dag, hvor eleverne uddelte mere end 300 smagsprøver