Værksteder – 9a

Værksteder om bæredygtigt forbrug
Vores projekt handler om bæredygtigt forbrug. Formålet er at give børn mere viden om naturen. Hvorfor vi skal passe på denne, og hvordan dette gøres. Vi har valgt at lave små værksteder til 4 klasses elever. Det kan du læse mere om nedenunder.

Baggrund
Vi fandt på vores eget forslag som var: ” Undersøg hvordan biologisk nedbrydeligt affald/emballage kan forbedre miljøet i andre lande”. Men det var blevet ændret lidt. I starten ville vi bare undersøge, men så tog vi udfordringen op og ville prøve at forklare med forsøg, diagrammer og billeder hvad bæredygtigt forbrug er, for en 4. klasse. Vi ville lave nogle forskellige borde med nogle ting, som de kunne prøve.
Diagram over CO2-udslip i ton pr. indbygger i 2010:

Aktiviteten
Signe forklarer 4 klassen om toiletrullens funktion.

Lotus-rullen er den der bliver opløst i vand og kan blive smidt i toilettet.

Den normale toiletrulle er den der ikke bliver opløst og som man
ikke skal smide i toilettet.

Så gjorde vi klar til, at 4.a skulle komme 20 miutter over otte. Da de kom, fortalte vi dem en lille smule af, hvad bæredygtigt forbrug ker inden de kom ud til bordene. Bagefter delte vi dem op i to grupper, og så kunne de gå hen til to af de fire borde, vi havde stillet op. De fire borde skulle være en slags værksteder.

På Signes værksted foregik der et forsøg for at vise, hvad der ville ske, hvis man smider skrald i naturen. Man skulle gætte, hvilken af de to toiletruller, som Signe havde med, der ville blive opløst først, når de kom i vand. To elever fik en balje med vand, en toiletrulle hver (en alm. og en der bliver opløst på 5 sekunder i vand) og en gaffel til at røre rundt med. De blev meget overrasket over forskellen.

På Alexandras værksted var der en lille model af havet. Hun fortalte om affald i havet og konsekvenserne ved det. Der foregik en slags undervisning ved alle værkstederne, eleverne blev budt med ind i undervisningen, ved at de fik spørgsmål.
Vi skiftedes med at tage billeder af hinandens fremlæggelser. Efter der var fremlagt ved de to første værksteder, blev der byttet. Det var Amanda og Olivias tur til at fremlægge.
Alexandra forklarer 4 klassen om affaldet i havet:

Amandas værksted var en præsentation af to plancher. Den ene planche var om nedbrydningstider, og den anden var om CO2 udslip og økologisk landbrug. Her blev de bl.a. spurgt om, hvor mange der fx har spyttet et tyggegummi ud i naturen. Det kan nemlig tage helt op til 5 år for naturen, at nedbryde et tyggegummi.
Amanda fortæller om nedbrydningstider.

På Olivias værksted var der en plastik- og en papirpose med brød i. Olivia fortalte om nedbrydelse af plastik- og papirposer. Hun viste også et skema over andre tings nedbrydnings tid. Eleverne fik nogle spørgsmål vedrørende emnet.
Olivia forklarer 4 klassen om nedbrydning af affald.

Evalueringen
Vi syntes, at det gik godt, og det virkede, som om de forstod det. Børnene sagde ikke så meget, men de var nok lidt generte. Vi er enige om at det er meget forskelligt fra barn til barn, hvem der siger noget og hvem der ikke gør, men det er jo helt forståeligt.
Eleverne fra 4.a har selv skrevet en evaluering. De var meget positive over for vores fremlæggelse. De følte at de havde lært meget, og at det var spændende.
Vi oplevede, at eleverne var mest fascineret af værkstedet med toiletrullerne. Det deltog eleverne jo også selv i, så det er forståeligt, at det er mest interessant. Men tilsammen var alle evalueringerne positive. Alt i alt er vi rigtig godt tilfredse med vores projekt.