Dagslys i heldagsskolen (8.b)

Vi har valgt emnet, “dagslys i heldagsskolen”, da vi selv er skoleelever som selv oplever problemet på vores skole. Samtidig er heldagsskole en ny ting, som vi regner med, vil komme til at være fremtiden for folkeskoleelever. Trætte og uengageret elever er et muligt stort problem, og der bliver søgt efter løsninger. Vi tror på at mere dagslys i skoledagen kunne være en løsning på flere energifyldte og glade elever. Derfor gjorde dette emne et stort et indtryk på os og derfra opstod flere ideer til at designe skolelokaler.

Vi startede projektet med at måle lyset over klassetavlerne på vores skole med luxsmålere samt researcede vi om hvilke krav og hvor meget lys der måtte være i lokalerne. Vi fandt ud af at der er 300 mindre lux end hvad der er forventet af kravene, som er 500 Lux på tavle og 200 Lux på bordene. Bagefter lavede vi det vi kalder et idé papir. Her kunne vi skrive forslag hvordan lokalerne skulle se ud. Listen bestod b.la. af en idrætshal med store vinduer, glastag og elektroniske gardiner. Vi lavede også skitser af hvordan vi havde tænkt os lokalerne skulle se ud. Fra vores skoles kontor fik vi kort over skolen. Vi har fået meget inspiration fra vores egen skole da vi gerne vil designe lokaler der minder om dem vi selv har. Vi synes selv at de er gode men det eneste problem er bare det manglende lys. Fx er vores vinduskarm indrettet så det direkte sollys ikke generer, ved at man har lavet dybe vindueskarme og vandrette skodder over sydvendte vinduer Vi fandt derefter papkasser og skar vinduer i. Så begyndte vi at male papkasserne hvide, for at vise at den hvide farve reflekterer sollyset og er betydende for hvor stor en mængde sollys der kommer ind i lokalerne. Vi lavede borde og stole der passede til lokalerne og solceller der skulle sættes på tagene.
Vores endelige produkt kom til at bestå af en model af en idrætshal og et standart klasseværelse. Planen er lave vinduer som går fra loft til gulv, som man kan se på vores model og udnytte solens lys så meget som overhoved muligt. Ikke kun lyset, men også energien og derfor have solceller på tagene.

For at finde ud af hvordan det ville kunne fungere bedst, prøvede vi med forskellige forsøg. Vi prøvede med at illustrere solen med en lampe. Ved at lyse fra øst (hvor solen står op), til vest (hvor solen går ned) og finde ud af hvordan solen ville lyse lokalerne op. Samtidigt med, lagde vi et multimeter for at måle Lux i lokalerne. Lampens lys kan ikke direkte sammenlignes med solens lys, da solens lys er meget stærkere end lampens. Resultaterne blev derfor brugt som model.
external image 11164152_750406725072011_2141038208_n.jpg?oh=5ffe71dadebdef806eb45359419cc16f&oe=5572BABEexternal image 11291815_750406738405343_1865152333_n.jpg?oh=977d4608a4697c2492094e00510c266b&oe=55727B2Dexternal image 11414709_750406685072015_1392244975_n.jpg?oh=01742bf8067065a53c28ece9e7f05428&oe=5572CFF8

external image 11414606_750406665072017_89182112_n.jpg?oh=375b9d03bbcc4a14aa1773d4569b6f68&oe=55724CA5external image 11275766_750406655072018_563442315_n.jpg?oh=7a29cc49186ee4e3606cbf158b31136b&oe=5572C5D4external image 11116022_750406645072019_950553476_n.jpg?oh=75b5bb8b97c58f582a19a22e2dfd04fb&oe=557299F5