Hvad gemmer vand?

Lige efter ferien arbejdede fire 8. klasses elever med at planlægge, hvad de ville arbejde med Scienceklubben (20-30 elever fra mellemtrinnet) – hvilke forsøg, hvilken teori omkring vands hemmeligheder.

Nogle uger før uge 39 gik 8. klasses eleverne i gang med at arbejde med vand og vands hemmeligheder sammen med Scienceklubben. De udførte forskellige forsøg, talte om baggrund og teori, og talte sammen med Scienceklubben om det var forsøg som skulle med i en fremlæggelse.

I uge 38 delte Scienceklubben sig i tre grupper, der hver især planlagde en formidling på ca 10 minutter – med en tredjedel af det stof som Scienceklubben mente var egnet til formidling for indskolingen.

I uge 39 formidlede Scienceklubben – overvåget af 8. klasseseleverne – for indskolingen. Hver gruppe fra Scienceklubben nåede at formidle for 12 grupper, og selv om ikke alle elever fra indskolingen var med til en hel formidling fik alle eleverne i 0. til 3. klasse set og oplevet Scienceklubbens formidlinger, der foregik midt på indskolingsgangen.

Beskrivelse fra 8. klasses eleverne:

“Vi har igennem et forløb, der har forløbet sig over nogle uger, arbejdet med Vands hemmeligheder . Vi har undervist for børn fra mellemtrinnet(4-6. klasse), og vi har lavet en masse sjove forsøg med dem. De har selv fået lov til at udføre forsøgene, og vi har samtidig stået og lært dem om, hvad der sker i de forskellige forsøg.

Børnene har været engagerede, og de har glædet sig, til hver gang vi skulle arbejde videre. De har været nysgerrige, og kommet med en masse spørgsmål. Det er børn som vil vide mere, er engagerede, har passion og vigtigst af alt så er de klar på udfordringer.

Vores mål var at børnene skulle fremlægge for indskolingens 2. og 3. klasser. Os fire drenge havde fundet på en masse forsøg som børnene kunne lave. Der var mange børn, så vi endte med at dele dem ud i tre grupper. Hver gruppe havde om noget forskelligt, og nogle forskellige forsøg. Der var nogle forsøg der handlede om hvordan man kunne lave et springvand, et andet hvor man kunne danne energi med varmt og koldt vand. Der var rigtig mange forskellige forsøg, og selvom børnene måske var i en anden gruppe, fik de også set de andre forsøg.

Ude i hver gruppe var der 1-2 af os drenge. Vi stod for at få børnene til at forstå forsøgene fuldkommen, og selv kunne forklare hvad der skete. Så der blev brugt tid på at os drenge i hver sin gruppe, skulle forklare børnene hvordan forsøgene fuldkommen fungerede. Børnene lyttede flittigt og interesseret, og snart var det deres tur. De snakkede sammen, aftale hvem der skulle sige hvad, øvede sig på at forklare det og spurgte hvis der var noget. De var klar, og gjorde sig klar nede i indskolingen.

De tre grupper stillede sig tre forskellige steder, og stod med deres gule trøjer, hvor der stod “ Naturvidenskabsfestival,” Hvilket børnene syntes var fedt. Den første gruppe kom hen til dem, og de gik i gang med at forklare. Det gik flydende, og de kunne svare på gruppens spørgsmål. Da de havde fremlagt for den første gruppe, var de super glade, og glædede sig til at fremlægge for den næste. Hvis de blev i tvivl om noget, så spurgte de os drenge, og så hjalp vi dem selvfølgelig.

Alt i alt gik det super godt. Det var en succes for de klasser der havde stået og lyttet. Børnene der havde stået og fremlagt var super glade. De syntes det havde været en succesoplevelse. Os drenge var også glade for at det havde gået så godt.

Børnene har altså lært om forskellige vandforsøg. De har bl.a. lært hvordan ting kan modstå hinanden. Hvordan man med tryk kan få vand til at blive i et glas, selvom man vender glasset med bunden i vejret. De har bl.a. lært at vand kan fordampe og fortætte sig igen. De er blevet klogere, bedre til at fremlægge uden noter, de har en bedre forståelse for nogle ting… Og de har gået rundt med et smil.”

 

Og her er hele holdet bag:

Vi sendte også besked til pressen:  Til Pressen