2020 – Matematik og Sport

Hele skolen har arbejdet med at integrere sport i matematik.

Eksempelvis har 4.årgang været ude på et posteløb:

7. årgang lavede målinger og beregnet på dem, og talt om forskellig enheder:

Målinger:

Hvad Hvordan Hvad skal vi bruge Mål i
1 Hvor højt kan du hoppe med samlede fødder uden tilløb? Kridtstreg så højt som de kan nå Målebånd, kridt Meter
2 Hvor hurtigt kan du hoppe 100 små hop?

Mål puls lige efter.

Mål pulsslag på 15 sekunder og gang med 4 Stopur/mobil Minutter og sekunder
3 Hvor hurtigt kan du steppe op og ned 50 gange på mælkekasse?

Mål puls lige efter.

Mål pulsslag på 15 sekunder og gang med 4 Stopur/mobil

Mælkekasse

Minutter og sekunder
4 Sid i lotusstilling (se billede), hvor lille afstand kan du få til underlaget? Mål fra gulv til knæ. Målebånd cm
5 Hvor lang tid kan du holde en prop ud fra kroppen i strakt arm. Alle i gruppen starter samtidig. Stopur, prop Minutter og sekunder
6 Reaktionsevne Mål hvor mange cm en målepind falder inden du når at gribe den. Målepind cm
7 Hvor lang tid er du om at få kuglepennen ned i flasken Kuglepennen hænger i en snor om maven, og ingenting må røres med hænderne Kuglepen flaske, snor Minutter og sekunder
8 Hvor mange englehop kan du lave på 1 minut
9 Hvor mange perler kan du få fra en petriskål til en anden på 1 minut. Perler, pincetter,petriskål.
10 Hvor mange gange kan du jonglere med en bordtennisbold? Bordtennisbold og bat.

 

Mens 9.årgang arbejdede med “Matematik på tur” ved Greve atletik.