Pressemeddelelse inklimeter

Elever undersøger selv indeklimaet i skolen

Krogårdskolen har fået 15.000 kr. til ny og anderledes naturfagsundervisning. På skolen skal eleverne undersøge indeklimaet, og selv komme med idéer til hvordan det kan blive bedre.

Et sundt indeklima er en forudsætning for elevernes koncentration og velbefindende. Et godt indeklima er blevet endnu mere aktuelt, nu hvor eleverne med den nye skolereform skal være længere tid i skole hver dag.
Eleverne skal kortlægge skolens indeklima, og med hjælp fra et såkaldt inklimeter kan eleverne følge udviklingen af blandt andet CO2-indholdet i deres klasse, og de kan undersøge hvilke faktorer, der har indflydelse på mængden af CO2 i lokalet.
To af skolens 7. klasser uddannes til eksperter i indeklima, så de sidenhen kan formidle deres viden til andre klasser om, hvordan de selv kan forbedre indeklimaet.

Skolen er ét af 67 projekter, der tilsammen har fået 900.000 kr. i støtte fra Nordea-fondens Naturvidenskabelige festivalpulje til at eksperimentere med ”Vejen til fremtiden”. Projektet kickstartes i uge 39 i forbindelse med Dansk Naturvidenskabsfestival.

Nordea-fondens direktør Henrik Lehmann Andersen, håber at bidraget kan skubbe til interessen for de naturvidenskabelige fag:

”Vi vil gerne give en saltvandsindsprøjtning til de mange naturfagslærere og formidlere, der ønsker sig tid til at fordybe sig i naturvidenskaben sammen med eleverne. Vi håber, at vi ved at styrke elevernes interesse for fagene kan bidrage til afgørende viden om fremtidens samfund,” siger han.

En støtte til skolereformen
Naturvidenskabsfestivalen afvikles i år for 13. gang over hele Danmark, i år for første gang samtidig med at den nye skolereform er trådt i kraft. Et økonomisk tilskud vil derfor være kærkomment mange steder, så reformen kan skydes godt i gang, håber Mikkel Bohm, direktør i Danish Science Factory, der står bag festivalen i uge 39 og administrerer Nordea-puljen:

”Naturvidenskabsfestivalen passer som hånd i handske ind i den nye skolereforms hensigt om varieret og praktisk undervisning med plads til faglig fordybelse. Rigtig mange undervisere brænder for deres fag og vil gerne gøre en ekstra indsats. Nu får de en håndsrækning til at gøre projekterne levende og lærerige for eleverne”.

På landsplan deltager over 100.000 elever i Naturvidenskabsfestivalen. Ca. 1/3 af landets skoler deltager og 2/3 af landets gymnasier.