Quiz om bæredygtighed 9a

Vi startede med at diskutere, hvad vi skulle foretage os. Det første Mathias fandt på, var at vi skulle lave en skattejagt til nogle af de små. Så vi forberedte os med en fremlæggelse for 5.B. Jonas B og Ferhat snakkede med Lotte (vores tysklærer), som klassen skulle have i de to første lektioner tirsdag morgen. Vi aftalte i gruppen at vi skulle ned, og fremlægge for 5.B. Efter vi havde fremlagt, skulle de ud og på en skattejagt. Vi ville placere nogle poster rundt på skolen, som handlede om det vi lige havde fremlagt.
Ferhat, Esra og Jonas A fremlægger for 5.b

Tirsdag morgen fremlagde vi om EU, vores sundehedsminister Astrid Krag, CO2 og oxygen.
Vi brugte denne PowerPoint: Bærdygtighed

Efter fremlæggelsen var det meningen, at 5.b skulle havde været ude på en skattejagt. Da printerne ikke duede måtte vi i stedet lave en quiz.
I quizzen spurgte vi dem om nogle spørgmål, om det vi lige havde
fremlagt, så vi kunne se om de havde hørt efter.
Spørgsmålende lød på:
1) Hvad hedder vores sundhedsminister?
2) Hvordan ser EU’s miljømærke ud?
3) Hvad er Co2?
4) Hvad kan vi gøre for, at gøre miljøet bedre?
5) Hvad udånder mennesker?
6) Hvad indånder mennesker?
7) Hvad er EU?

Vinderne af quizzen, gruppe 3 fra 5.b

Vi var selv meget glade for, at vi fik lov af Lotte til at låne hendes klasse. Vi synes hver især, selv det var meget sjovt at fremlægge for dem. Vi syntes alle sammen selv at det var meget ærgerligt, at vi ikke fik fuldendt vores skattejagt. Vi er meget sikre på at det ville have været meget sjovt, og at 5.b også ville kunne lide det. Imens Ferhat, Jonas A og Esra fremlagde, blev 5.b ved med at spørger ind til skattejagten, fordi vi havde fortalt dem om skattejagten, da vi kom ind i deres klasse, kunne vi godt mærke på dem at det var en god ide. Men nogle gange dukker problemer bare op, og det er der ikke noget at gøre ved.


I gruppen har vi også selv haft bagtanker efter vi var færdige, omkring om det var godt nok, om vi manglede noget. Om vi fortalte vores viden på en forståelig måde. Vi fandt frem til, ved hjælp af eleverne fra 5.B, at det hele var gået godt og som vi havde regnet med. Vi var alle tilfredse med det resultat da vi gik ud af 5.b.
Som vist på billedet, ser de alle ud til at synes det er sjovt og alle følger med.
I gruppen fandt vi ud af, at det altid er en god ide at dele sin viden. Man kan altid få noget ud af at lære andre noget, man lærer også selv noget ved at dele sin viden.